29 november 2009

Alpacka

Har sedan i sommras varit fadder till en alpacka som heter Ayta. Hon bor på den Gamla Mölle Gården på Österlen.
När vi var där i somras blev jag kär i alla Alpackorna. De var ju ett jätte häftigt djur. Innan jag började sticka, i våras, hade jag inte aldrig ens hört talas om Alpackor. Och nu är det dax att lära sej att ta hand om den ull som jag har möjlighet att köpa när djuren klipps till våren.


Passade även på att köpa handspunnet garn från ett av de andra djuren, närmare bestämt Yani. Kul med garn där man på etiketten får se en bild av djuret som ullen kommer ifrån och också lite fakta om närdjuret är fött och klippt osv. Garnet har legat i lådan sedan i somras och jag har inte riktigt kunnat bestämma mej för vad jag skall göra med det.

Har nu äntligen bestämt mej för att försöka göra en likadan lövsjal som Carloina gjort i olikafärger, se tidigare inlägg. Hoppas jag klarar av det. Garnet "kräver" liksom att jag lyckas göra något fint av det.

Har kommit en liten bit och det verkar som jag klarar av det även om det tar sin tid för mej att läsa mönsterrapporten och sticka rätt. Har också gjort lite prover med olika storlekar på stickorna men tycker att det blev finast med mindre stickor (3,5).

Sjalen är rolig att göra och även baksidan blir hemskt fin. Se bilden nedanför. Dock är garnnet lite mer brun/svart än det ser ut på bilden det var hemskt svårt att göra garnet och sjalen rättvis.

/Lisa

1 kommentar:

  1. Underbar idé med etiketten på alpackan:)

    Lövsjalen blir fin!

    SvaraRadera